بدون رقابة – فيلم مصري جديد من بطولة فتاة مثلية

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (7 votes, average: 4.14 out of 5)
Loading ... Loading ...

2,425 views

بعد ظهور شخصية الفتاة المثلية في فيلم (حين ميسرة)، تظهر الفنانة المصرية علا غانم بدور فتاة مثلية في فيلم (بدون رقابة).

ورفضت الفنانة الكشف عن أي تفاصيل تتعلق بالفيلم، مؤكدة أنها ستلعب دور فتاة مثلية، مشيرة إلى أن “وجود المثليات في المجتمع العربي والمصري حالة يجب الاعتراف بها ولايجوز تجاهلها”.

ola ghanem

Ola Ghanem

ويشار إلى أن فيلم (بدون رقابة) أثار ردود الأفعال حتى قبل الانتهاء من إخراجه وعرضه، وأحدث أزمة في الرقابة بسبب تناوله لشخصية فتاة مثلية. وقد علم أن الرقابة طالبت بحذف هذه الشخصية لما تحمله من إشكاليات ولما قد تخلقه من ردود أفعال، كما طلبت الى الجهة المنتجة تعديل الحوار الذي وصفته بأنه “جريء يتضمن عبارات حادة تخدش الحياء ولا سابق لها في الفن السابع العربي”.

كل هذه الانتقادات ورود الأفعال، دفعت بالفنانة علا غانم لاعتبار أن الرجل الشرقي مصاب بالازدواجية ومسكون بالعقد النفسية المرَضية، وأنه لا يمكن الركون الى طبيعته هذه من دون مناقشتها بجرأة في فن السينما. وعبّرت علا غانم عن تضامنها مع كل قضايا المرأة العربية معتبرة أنها قضتها الشخصية، وهي تعشق مناقشتها، لأن المرأة الشرقية، على حد تعبيرها، لم تحصل أبداً على أي من حقوقها.

Related Posts with Thumbnails


Aphrodite likes to drive fast. Real fast. Whether behind the wheel, behind her computer, or behind a plate of a double cheeseburger, fries, and a side order of pasta salad, Aphrodite is moving 100km a minute. A journalist by training and a poet by passion, Aphrodite does not believe in suntan lotion, aspirin, or dishonesty. But she does believe in Bekhsoos. Very much.

5 Responses to “بدون رقابة – فيلم مصري جديد من بطولة فتاة مثلية”

  1. Juliet

    Dec 27. 2009

    I saw this movie when it came out in Cairo last year. While I don’t like that Ola Ghanem’s character is portrayed as “misleading” heterosexual girls who are uncomfortable and express doubts about their relationship (just like the gay man in The Yacobian Building who manipulates his lovers), I do like that she is unashamed.

    I wrote an article about this movie for Curve Magazine (http://www.curvemag.com/). If you would like to see it Aphrodite, please email me.

    Reply to this comment
  2. astrae

    Dec 20. 2009

    I downloaded this movie few days ago and it sucks. They used the same soundtracks and the drug theme of the movie “GIA” and the lesbian girl who gets photographed a lot (she is not a model in this movie tho lol) belongs to a drug and sex addicted “lost” bunch of college students. The way she is portrayed is very negative and doesnt really represent queer women.

    Reply to this comment
  3. emraamethlya

    Dec 20. 2009

    I wrote about this movie when i watched it last february it was so streotype about lesbians
    http://emraamethlya.blogspot.com/2009_02_01_archive.html

    Reply to this comment
  4. Dylan

    Dec 17. 2009

    I watched the movie a looong time ago
    It was nice to see a lesbian in an arabic movie, but i didn’t like how she was presented…

    Reply to this comment
  5. Ice Queer

    Dec 14. 2009

    The movie was in theaters like a year ago! lol guys, get with the program! =P

    Reply to this comment

Leave a Reply